torstai 29. toukokuuta 2014

Reittimatka Ahvenanmaalle

Moikka!

Me tehtiin pitkästä aikaa ja monen vuoden tauon jälkeen reittimatka Ahvenanmaalle, yleensä ollaan oltu siellä viikko, mut nyt oltiin vaan päivä. Viimeksi Ahvenanmaalla ihan maissa oltiin vissiin vuonna 2001. Muistin joitakin paikkoi missä käytii, ku olin pieni. :)

Amorella

Matka alkoi 03.00 aikoihin kun lähdettiin ajamaan kohti Turkua ja M/S Amorellaa. Turussa oltiin siinä 07.00 aikoihin, käytiin terminaalissa ja sit mentiin jonottamaan autolähtöselvitykseen. Lähtöselvitys oli nopea ja pian jo olimmekin jonossa odottamassa lastauksen aloittamista.
Lastauksen alettua mentiin laivaan kyljestä sisään autolla pitkästä aikaa. Autokansi sijaitsi 5 kannella, niinkun hyttimmekin. Hyttimme oli 5205, meillä oli koira mukana joka oli ekaa kertaa liikkuvassa laivassa. Matka sujui hyvin koira pelkäsi aluksi. Mutta Maarianhaminan lähestyessä ei pikkuista meinannut saada pois hytistä.

Lähtöselvityksessä

Auto laivaan !

Auto parkissa ja laivaan sisälle.

Kannelta vähän enne lähtöä.

Baltic Princess aamulla Turussa. :D

Meijän koira. (:

Laivalla kiertelimme ja oltiin aika paljon hytissä koiran kanssa, niinku tietenkin kuuluukin mun mielestä jos on koira niin pitää olla sen kanssa, laiva on kumminkin stressaava paikka koiralle. Jätettiin koira ihan ehkä 10 minuutiksi yksin, kun ei halunnut sängystä lähteä ja sit äiti meniki hyttii ni koira nukku siel. (:
Me jäätii iskän kans viel kiertelee laivaa.
Jossain vähä puolen jälkeen tuli kuulutus et saavutaan Maarianhaminaan puolen tunnin kuluttua, joten mentii iskän kans hytis käymää ja sielt suoraa autokannelle. (:

Mein Schiff 3
Joka lähti samana päivänä STX Finlandin Turun telakalta.

Finneagle

Viking Grace

Autokannel ooteltii jonku aikaa saapumista ja ajettii ulos. Ensimmäinen mitä näki oli Viking Grace jota kattelinki haikein mielin, oottaen ens viikon risteilyä sillä! (:
Maarianhaminassa ajettiin ensimmäisenä merimuseoon hakemaan Tie meren yli kirja, jota olen jo monta vuotta halunnut. Nyt sen vihdoin sain ja ihana kirja on, sen mitä ehtisin sitä vilkasta, pitää joku päivä alottaa lukee ihan kunnol ja ajan kans. (:

Hyvä kirja! (:

Merimuseon jälkeen lähdettiin käymään Taffelin sipsitehtaan tehtaan myymälässä !  Siel oli ihmeen halpaa, ostettii hirveesti ja yllätyttii loppu summast ajateltii et ois reilusti yli 15 euroo mut ei. O_O
Sitten ajettiin kattomaan Kastelholman linnaa, se oli tosi hienon näkönen ja siellä oli museo lähellä minkä pihalla oli hienoja tuulimyllyjä. (:

Kastelholman linna.

Sieltä ajettiinki suoraan sellaiselle näköalatornille josta oli ihan uskomattoman ihanat näköalat ympäri Ahvenanmaata !
Olisin viihtynyt ylhäällä piteempääkin, mutta oli aika tuulinen päivä, niin tuli äkkiä kylmä.

Sieltä ajettiin sitten tutustumaan Eckerö Linjenin terminaaliin, laivaa emme ehtineet nähdä koska se saapui vasta 18.00 ja meillä oli vielä paljon muuta näkemättä, mutta ehkä ensi kerralla sitten. (:
Eckerö Linjenin terminaalilta ajettiin käymään katsomassa miltä Maarianhaminan lentokenttä näyttää. Jonka jälkeen menimme semmoiseen K-Supermarkettiin, kun Kantarellen. Jonka jälkeen mentiin läheiseen halpahalliin.

Halpahallin jälkeen etsittiin hautausmaata, johon yksi sukulaisemme on haudattu. Äiti ja iskä sit meni sitä hautaa katsomaan, mä jäin koiran kans autoo ku väsytti ja oli kylmä. Päivä oli kumminki jo siinä 18.00 aikoihin jo ollut aika pitkä ja iltaahan oli vielä sinne 0.00 reilusti aikaa.
Oli mukava käpertyä lämpimän peiton alle autossa ja vaan olla. (:
Sit ku äiti ja iskä tuli hautausmaalta ne muisti et ei ollu ostannu kynttilää joten käytiin hakemassa se halpahallista ja sit takas hautausmaalle.

Sielt sit ajettiinki Långnäsissä käymään, josta sitten palattiin Maarianhaminaan. Tässä vaiheessa kello oli jotain 21.30 ku oltiin Maarianhamissa. Mentiin terminaalin eteen parkkiin oottamaan, että se aukeaisi ja sitten käytiin sielä vähän katselemassa. Jonka jälkeen ajettiin auto lähtöselvitykseen ja liput saimme todella nopeasti ja hyvän palvelun kanssa, niinku Viking Linella yleensäkkin. (:

Olimme jonossa ekoina ja ooteltiin Mariellaa noin puolisen tuntia. Sitten Rosella ja Mariella sieltä 23.00 aikoihin tulivat suht peräkkäin. Ajettiin auto laivaan ja lähdettiin etsimään meidän hyttiä, joka oli tällä kertaa 5115.
Käytettiin koira ulkona ja sitten kateltiin kun Silja Symphony tuli vastaan, sieltä sit mentiin hyttiin nukkumaan. Aamulla herättiin 7 aikoihin (Suomen aikaa) aamupalalle. Jossa olikin aika kiitettävästi porukkaa. :)

Rosella ja Mariella saapumassa Maarianhaminaan.

Mariella

Silja Symphony

Aamupalan jälkeen käytettiin koira viel kannel ja otin siitä kuvia. Sit me iskän kans taas jäätii kiertelee laivaa, otin saapumiskuulutuksen, jonka jälkeen olikin aika siirtyä autokannelle. Peruutettiin laivasta ulos. :D

Tää oli kyl tosi ihana matka ja Ahvenanmaalaiset on tosi ystävällisiä. Haluun takasin!
Kiitos Viking Linelle miellyttävistä reittimatkoista. Koirakaan ei pahemmin pelännyt vaikka Mariella keinui vähäsen. (:

Loppuun vielä muutama kuva. (:

~ Riikka

Amorellan pienoismalli

Långnäs

1. Mä oon ollut Ahvenanmaalla viikon joku viis vuotta sitten. Löytyi muutama tuttu paikka kuvista ja haluisin nyt heti uudestaan!

1. Mekin käytiin kun olin pieni Ahvenanmaalla joka vuosi ja oltiin aina viikko, nyt haluttaisiin taas viikoksi, ehkä ensi vuonna sitten. :)

2. Kiva blogi teillä! Kivasti kuvia ja postauksia on mukava lukee. :) Mun viimeisimmän, juuri julkaistun risteilypostauksen voi kurkata täältä, world-with-horses.blogspot.fi

1. Voi kiitos! Juu no must tuntuu välil et laitan vähä liikaaki kuvii kun kaikkien kuvien kohdal tulee melkein sellain "ää tää on ihana, pakko lisää" tunne. :)
      Mut mä käyn lukemassa sun viimeisimmän postauksen. :)