torstai 30. kesäkuuta 2016

Tukholman risteily Silja Serenadella 22-24.6

Hei!

Ja tervetuloa lukemaan postausta risteilystämme Silja Serenadella, tälläkin kertaa Mikaelin kanssa, joka tekee matkasta myöskin postauksen. Risteily oli täynnä erilisia hyviä, sekä huonoja sattumia, joista kerron myöhemmin lisää.

Varasimme matkan muutamaa kuukautta etukäteen etukupongilla, mutta matkan varaaminen ei onnistunutkaan niinkuin yleensä, vaan jouduimme soittamaan Tallink Silja varauspalveluun josta varasimme matkan.

Laivana Silja Serenade on minulle tuttu entuudesta, mutta uudistusten jälkeen en ollut siellä vielä kerennyt käydä. Sisaralus Silja Symphony oli minulle myöskin tuttu, uudistustenkin jälkeen.

Silja Serenade Kustaanmiekan salmessa 23.4
      KESKIVIIKKO 22.6

Matkamme Nurmijärveltä, Helsingin Eteläsatamaan, Olympiaterminaalille alkoi hieman ennen kahta iltapäivällä. Suuntasimme ensin tuttuun tapaan Munkkiniemeen, johon jätimme auton parkkiin. Jonka jälkeen matkamme jatkuin raitiovaunu numero neljällä Senaatintorille, josta kävelimme Olympiaterminaalille. Jonne saavuimmekin suunnillen puoli neljä.

Olympiaterminaalilla olimme sopineet tapaamisen erään ennalta tutun laivafanittajan kanssa, josta ostin erään laiva-aiheisen lasin. Kiitos hänelle kaupoista mikäli luet tätä ;)

Olympiaterminaalilla ajttelimme ensin testata Lähtöselvitysautomaatteja, jotka eivät miedän kohdalla toiminetkaan, vaan jouduimme menemään lähtöselvitystiskille.

Silja Serenade Olympiaterminaalilla 22.6
Lähtöselvitystiskillä selvisikin seuraava yllätys. Matkaamme ei oltu maksettu, eikä meille ollut tullut tietoa siitä. Tiskiltä pyydettiin, että tulisimme takaisin kello 16:45 mennessä, josko uusi hytti olisi löytynyt silloin. Neljän aikaan Mikael saapui isänsä kanssa terminaalille. Kuultuaan ikävät uutiset, He tekivät lähtöselvityksen, ja tulivat meidän viereen jännittämään. Tuona aikana kävimme Mikaelin kanssa Serenadea kuvaamassa Tähtitorninmäeltä, jonka jälkeen Mikael lähti laivaan.

Tähtitorninmäeltä.
Suunnillen kello 16:30 meitä pyydettiin Lähtöselvitystiskille. Meille oli löytynyt uusi hytti, joka oli Promenade luokkaa. Maksamisen jälkeen suuntasimme mekin laivaan, jossa Mikael meitä odottikin.

"Welcome omboard Silja Serenade"
Laivaan päästyämme menimme lähes heti hyttiimme, joka oli kannella 8. sijaitseva promenade hytti nro 8719. Lähes heti hytin katsomisen jälkeen lähdimme Mikaelin kanssa kannelle kuvaamaan meidän lähtöä, sekä muita satamassa olleita laivoja.

Deutschland
Gabriella
Gabreiellan ja Deutschlandin kohtaaminen
Mukavaa matkaa kohti Pietaria!
Satamassa oli meidän lisäksi tuttuun tapaan juuri Tallinnasta saapunut Gabriella, sekä Saksalaisomistuksessa oleva Deutschland. Myös bunkrausalus Lotus lähti kohti Länsisatamaa ennen meidän lähtöä.

Lähdön aika koittaa :)
Lähtöä katsoimme Kustaanmiekan salmeen asti. kovan merisavun takia näkyvyys heikkeni huomattavasti ennen avomerta.

Kannen 12 keulaosa.
Lähtömme jälkeen menimme infosta kysymään meille jo etukäteen järjesteltyä konehuone, sekä komentosiltavierailua. Vierailut eivät tosin tälläkertaa onnistuneet, koska sisaralus Silja Symphonylla oli ollut norovirus Kesäkuun alussa, jonka takia vierailut oli laukkautettu hetkellisesti. Otimme silti yhteyttä laivakoordinaattori Sirppaan joka veikin meidät Commodore Loungen kautta Commodore Balcony hyttiin.

Commodore Lounge

Parvekkeellinen Commodore hytti
vieralun jälkeen siirryimme pienen kuvauskierroksen kautta Fast Laneen syömään. Ruoaksi otin tällä kertaa jo Silja Europalla hyväksi toteamani Fish & Chips annoksen, ja maistuihan se edelleen hyvältä. Pappani otti perinteisen lihapullat - muusi annoksen, joka näytti erittäin hyvältä. (annoksista en muistanut ottaa kuvia)
Silja Serenaden korsteenissa hymyilee Harri :)
Fast Lane
Ruokailun jälkeen päätimme mennä uimaan ja saunomaan Sunflower Oasikseen. Itse tykkään erittäin paljon uusitusta Sunflower Oasiksesta. erittäin valoisa, sekä rento paikka levähtää. Uimassa olimme reilun tunnin.

Uimisen jälkeen kiertelimme ja ihmettelimme laivaa, samalla kuvia ottaen, Kävimme myös pikaisilla ostoksilla Tax Free superstoressa, joka on saanut sisaralus Symphonyn tapaan uuden, valoisan ulkoasun

Silja Serenaden promenade

Moonlight Promenadea

Muumidisco

Kannella oli erinomainen ilma viettää aikaa :)

Tax Free superstore
Pikaisten ostosten jälkeen lähdimme Silja Landiin jäätelön toivossa, Otin jälleen kerran hyväksi havaitsemani vanilijasoftiksen. Kiitos myös Silja Landin Spice Icen mukavalle henkilökunnalle :)
Tiesitkö että Silja Serenaden Silja Landin Spice Ice on Symphonyn vastaavaa isompi?

Silja Landin sisäänkäynti

Spice Icen tarjontaa

Jäätelöitten jälkeen kävimme pyörähtämässä kannella numero 2. Itse sanoisin että ei ole Serenadella niin kolkko kun esm: Europalla. Palo-ovet näkyvissä silti monessa paikassa.
Romantika (200mm)
Auringonlasku

Iltaa menimme viettämään Atlantis Palacen keulabaariin, jossa tuli illan myötä muutama drinkki otettua. Itse suosittelen kaikille Virgo Pina Coladaa, joka on siis nimensä mukaan alkoholiton Pina colada.

Atlantis Palacessa katselimme vielä Tämänpäiväisen "Midnight Shown" Joka oli tällä kertaa nimeltänsä Retro Party, minkä jälkeen menimme kukin omaan hyttiinsä. Nukkumaan menin puoli 2 aikaan, kävin myös yhden aikaan kannella.

Promenade iltavalaistuksessa

Yksi Silja Serenaden kuudesta pelastusveneestä, sekä tumma yötaivas

Maaginen Itämeri pidemmällä valotusajalla

TORSTAI 23.6

Olimme laittaneet herätyksen kello 8:00 Ruotsin aikaan, mutta heräsimmekin jo 6:30. Ei siinä mitään, ainakin kerkesi käydä aamupalalla ennen pahimpia ruuhkia! Joten lähdimmekin lähes heti aamupalalle Grande Buffettiin. Aamupala oli jälleen kerran maukas, ja erittäin täyttävä.

Heti aamupalan jälkeen lähdimme kannelle kuvaamaan vastaan tulevaa Baltic Princessiä, sekä Viking Gracea. Myös minulle vanha tuttu, Aidamar oli matkalla Tukholman Frihamneniin.

Aidamar :)

Baltic Princess

Viking Grace tuttuun tapaan saaren takaa.
Kuvaamisen jälkeen Mikael lähti Tavolatan erikoisaamiaiselle, koska se sisältyy Deluxe, commodore sekä Suite luokan hyttien hintaan. Itse menin hetkeksi hyttiin, jonka jälkeen suuntasin kannen 12 keulaan katsomaan Tukholmaan saapumista.

Crystal Symphony

Aidamar ja Crystal Symphony

Azamara Quest
Lähes heti saapumisen jälkeen lähdimme käymään maissa. Suunnitelmana oli mennä Kuninkaanlinnaan Scandic Hotel Ariaden kautta, ja suunnitelma toteutuikin hyvin. Kävin myös ensimmäistä kertaa uudessa Värtahamnenin terminaalissa, joka oli valmistunut 21.6.2016. Terminaali vaikutti hyvin lentokenttämaiselta, mutta erittäin siistiltä, ja valoisalta. Terminaalin katolle on myös tulossa näköalaterassit!

Silja Serenade Tukholmassa.

Tähän saavuttiin vielä viime vuoden loppupuolella, ei saavuta enään.
Ariadnessa päätimme kävellä niin ylös kuin mahdollista, ja löysimmekin kuvauspaikan ylimmän huonekerroksen käytävästä.

Silja serenade ja Romantika Ariadnesta.

Laivojen kuvaamisen jälkeen lähdimme kohti Gärdetin metroasemaa, josta menimme Vanhaan kaupunkiin. Hetken vanhaa kaupunkia tutkittuamme lähdimme kohti Kuninkaanlinnaa.

Kuniinkaanlinnassa ostimme liput joilla pääsi kaikkiin linnan näyttelyihin, joita kiertäessä menikin vajaa kolmisen tuntia. Kävimme Kuninkaanlinnan jälkeen myös Kolikkomuseossa.

Vanhaa kaupunkia

Halkovarasto :D

Kuniinkaanlinnan kirkko

Näkymä kuniinkaanlinnan portailta.

Regal Princess ja Gabriella Stadsgårdenin terminaalissa Tukholmassa.
Kuniinkanlinnan kiertelyn jälkeen lähdimme Vanhankaupungin metroasemalle, josta jatkoimme Gärdetin kautta Terminaaliin, ja sieltä Laivaan.

Uusi Värtahamnenin terminaali.

Tästä sisään toiselta puolelta ulos :)

Laivalla olimme takaisin hiukan ennen kello 16. heti ensimmäiseksi ajattelin ottaa nokoset Tukholmassa kävelyn takia. Hiukan levättyäni menimme Mikaelin ja hänen isänsä kanssa Coffee & COn Välipalalle, koska emme olleet syönyt Tukholmassa mitään. Itse otin tutun kinkku-juusto patongin mikä ei pettänyt tälläkään kertaa. Välipalan jälkeen menimme Kannelle odottamaan lähtöä,

Aidamar sekä Gabriella

Värtahamnenin uusi terminaali.
Laiva lähti Tukholmasta tuttuun tapaan kello 17:15. Lähtöä katselimme kannelta. Hiukan sen jälkeen menimme Mikaelin hyttiin odottamaan vastaan tulevaa Galaxya ja Amorellaa.

Romantika

Silja Galaxy

Amorella

Vastaantulevien Turunlaivojen kuvaamisen jälkeen Mikael meni isänsä kanssa El Capitaniin, kun taas itse tyydyimme Fast Laneen. Koska minulla ei ollut hirveä nälkä patongin jälkeen, otin lasten hampurilaisannoksen, joka täyttikin yllättävän hyvin. Pappa otti tällä kertaa kanawokin.

Ruokailun jälkeen menin hetkeksi hyttiin lepäämään, papan lähtiessä Atlantis Palaceen. Olin hytissä siihen asti, että Mikael sai syötyä, jonka jälkeen lähdimme jälleen kerran Sunflower Oasikseen uimaan, jossa olimmekin paikan sulkemisaikaan, kello 22 asti. Uimisen jälkeen menimme kannelle odottamaan Maarianhaminaan saapumista.

Maarianhaminassa oli erittäin kaunis auringonlasku.

Birka (Anteeksi hiukan kohisevasta kuvasta)

Birka

Serenade saapumassa Maarianhaminaan

Rosella Maarianhaminassa
Maarianhaminassa käynnin jälkeen kiiruhdimme katsomaan Midnight Showta, joka oli tänä iltana nimeltään "Eurovision" Itse tykkäsin esityksestä erittäin paljon, niinkuin olen yleensäkkin pitänyt.

Shown jälkeen Menimme Mikaelin kanssa heidän hyttiin, jossa vietimmekin oikeastaan koko loppuillan. Omaan hyttiin menin hiukan kahden jälkeen, jonka jälkeen suihkun kautta sänkyyn.

PERJANTAI 24.6

Perjantaiaamuna heräsin myöhäisen nukkumaanmenoasjan vuoksi kello yhdeksän aikoihin. Pappa päätti mennä aamiaiselle Grande Buffettiin, mutta itselläni ei ollut nälkä, joten ajattelin pärjääväni perinteiselle Juhannuslounaalle.

Lähes koko loppiristeily meni kannella nauttiessa, sekä myöhäisiä Tax Free ostoksia tehtäessä.
Yön aikana oli myös Juhannus yllättänyt laivalle, mikä olikin ihan iloinen yllätys, koivuja löytyi ainakin ympäri 12. kantta.

Juhannuskoivuja Silja Serenadella

Pikkuhiljaa alkoi helsinki lähestyä, ja risteilymme loppua.

Navigator Of The Seas ja Crystal Symphony Länsisatamassa

Gabriella Eteläsatamassa
Laivalta lähdimme haikein mielin kello 10.30 aikoihin, ensin kävin kummiskin kuvaamassa Junior Sviittejä.

Kevät, makuuhuone vasemmalla, olohuone edessä ja wc oikealla.

Syksyn olohuone.
Promenade täynnä Aasialaisia.
Silja Serenade kuvattuna Lonnasta kesäkuun alussa.

Iso kiitos Silja Serenaden henkilökunnalle, varsinkin laivakoordinaattori Sirppalle, Silja Landin Spice Icen henkilökunnalle sekä Lähtöselvityksen työntekijöille.

Seuraavaa risteilyä ei vielä ole tiedossa mutta eiköhän edessä ole vielä Heinäkuun aikana ainakin yksi Tallinnan risteily :)

~Otava

(1.7.16 muutamat kirjoitusvirheet korjattu )

1. Kiva postaus. Ravintolan nimi on Fast Lane, ei Fast Line. ;)

1. Ohhoh, kiitos korjauksesta, sekä palautteesta! :)

~Otava

2. Hieno kertomus ja upeita kuvia :). 3viikon päästä pääsee sit itsekkin Serelle. :)

1. Kiitos, sekä mukavaa matkaa jo näin etukäteen! :)

~Otava

3. Oli muute hyviä kuvia :) Nii ja hyvä postauski :)

4. Hyvä postaus.

Tarkoitatkohan 2. kannella vesitiiviitä ovia palo-ovien sijasta?

1. Juuri niitä tarkoitan, Kiitos positiivisesta palautteesta :)