sunnuntai 24. tammikuuta 2016

RISTEILY UUDISTETULLA SILJA SERENADELLA

Hei kaikki !

Olen Patrik Johansson, tämän Blogin uusi kirjoittaja. Aiemmin, ja myös vastedes kuvailen laiva aiheisia videoita yhdessä kaverini kanssa Youtube-kanavallemme.  Ensimmäistä kertaa siis tällaista blogitekstiä kirjoittelen, joten kommentit tulisivat minulle enemmänkin kuin tarpeeseen.

Silja Serenadea uudistettiin viimeksi vuoden 2014 alussa reilulla, 10 miljoonan euron budjetilla, sisaralus Silja Symphonyn seuratessa perässä saman vuoden syksyllä.
 Nyt, syksyllä 2015 oli jälleen vanhemman sisaruksen vuoro saada vähän piristysruisketta, joten Silja Serenade suuntasi kokkansa kohti Rauman telakkaa 9.11.2015. Siellä alukseen rakennettiin, teknisten huoltotöiden lisäksi, muun muassa uusi leikkipaikka SILJA LAND, DE LUXE -hytit uudistettiin, promenadelle ilmestyi uusia ruokailupaikkoja, sekä DESIGUAL -myymälä.

Varasimme risteilyn ajankohdalle 05.12 - 07.12.2015, mukaani telakan ahkerien työmyyrien aikaansaannoksia lähtivät katsomaan äitini, siskoni ja eräs ystäväni.

Pahoitteluni myöhäisestä julkaisemisesta !

Risteilyn päivämäärässä voi huomata kaksi piirrettä: kuukauden numero 12, joka tarkoittaa jouluisia puitteita...

"JOULUKUUSI" Promenadella

PROMENADE Jouluasussa

...Sekä sen, että satuimme olemaan Suomen itsenäisyyspäivänä kyläilemässä länsinaapurissamme. Itsenäisyyspäivän takia ei laivalla kuitenkaan ollut poikkeuksellista ohjelmaa.

Hyttiluokkana meillä oli tällä kertaa tuttuakin tutumpi nelivuoteinen A, josta kohdallemme valikoitui kannen 11 peräosan yksilö.

HYTTI

Kaltaiseni laivamatkailija toki varmisti, että koko porukka on varmasti laivassa heti, kun laivaannousu alkaa, joten 15:30 jälkeen olimme jo tallaamassa pitkin promenaden tiikkilattiaa.

Askeleet johtivat nälkäiset matkustajat pienelle välipalalle uuteen Coffee & Co. -kahvilaan, joka on rakennettu entisen leikkihuone Silja Landin paikalle: Promenaden takaosaan styyrpuurin (eli oikean) puoleiselle laidalle.

COFFEE & CO.
COFFEE & CO. Sisäänkäynti

Uusi Coffee & co. on nimensä mukaisesti kahvila: Se tarjoilee herkkuja niin suolaisen, kuin makean nälkään, virvokkeita ja toki sitä itseään, eli kahvia.

COFFEE & CO Valikoimaa
COFFEE & CO. Katkarapuleipä

Valikoimassa oli monenlaista herkkua, varsinkin vitriinissä leväpäävä jättimäinen katkarapuleipä näytti houkuttelevalta. Jätin sen kuitenkin taloudellisista ja vatsan vetokyvyllistä syistä ensi kertaan. Pakkohan tuota on kuitenkin joskus maistaa. Kahvinkin jätin toiseen kertaan, vaikka lista näyttikin varsin hyvältä. Päädyin näin melko yksinkertaiseen, mutta vatsan sopivasti täyttäneeseen, ja suussa ihan hyvältä maistuneeseen valintaan:
COFFEE & CO. Välipalalalla

Kun olimme saanet vatsamme täyteen, lähdin kaverini kanssa perinteisesti katselemaan laivan lähtöä peräkannelta. Tuuli- ja allokkoennusteet näyttivät myrskyisiltä, ja kipakasti puhaltaneen tuulen huomasi hyvin jo siinä muutaman hetken seisoskellessa.

LÄHTÖ HELSINGISTÄ

Melko pian Helsingin edustalla olevan Harmajan luotsi- ja majakkasaaren jälkeen laiva alkoikin mukavasti keinahdella enteillen tulevaa yötä. 7. Kannen ulkokansille johtaviin oviin ilmestyivät tutut kyltit:

KANNET SULJETTIIN KOVAN TUULEN VUOKSI

Iltaruokailua odotellessa harhailimme päämäärättömästi ympäri laivaa, katselimme uusia paikkoja ja istuimme Atlantis Palacen keulabaarissa kuuntelemassa aaltojen vaimeaa jyrähtelyä niiden osuessa keulaan. Pikkujouluporukalla kuulosti olevan jo täysi meno päällä, vaikka bändi vasta aloitteli soittoaan.

AURINKOKANNELLA OLI KOVIN HILJAISTA
HARRI-HYLJETTÄKIN ON ALKANUT TELAKOINNIN AIKANA HYMYILYTTÄÄ
ATLANTIS PALACE

JULKISET VESSATKIN SAIVAT UUDEN ILMEEN TELAKALLA

Laivalla oli käynnissä perhehyttien uudistusprojekti, osa uudistetuista hyteistä muutetaan Muumi-hyteiksi. Jonnekinhan ne vanhat tavarat on hetkeksi laitettava:

HYTTIEN UUDISTAMISTA

Aallot suurenivat vähitellen, kun Viron rannikon Etelän suuntaisella tuulella antama suoja väheni. Samalla lähestyi ruokailumme aika, jonka olimme varanneet perinteiseen joukkoruokailuun, eli Grande Buffettiin. (Buffehen) Vai miten se nyt oikeaoppisesti tulisikaan taivuttaa...
Tänne kuitenkin:

GRANDE BUFFET Sisäänkäynti
JOULUTUNNELMAA BUFFETISSA

Buffetissa oli tarjolla perinteisten "laivaruokien" lisäksi hyvältä maistuvaa jouluruokaa, jota tulikin sitten syötyä, kuten esteettisesti ei-niin-kauniista lautasellisestani voi todeta...
JOULURUOKAA
BUFFETIN ANTIMIA

Buffetin herkuilla saimme vatsat kiitettävän täyteen ja suuntasimme kohti Atlantis Palacea. Satuimme paikalle juuri Dance Factoryn opening shown loppuhuipennuksen aikaan.

ATLANTIS PALACE Dance Factory esiintyy

Istuskelimme hetken Atlantiksen tiloissa, mutta tanssiorkesterin siirtyessä viihdytysvuoroon, ja muutaman satunnaisen heilahtelijan ajelehtiessa tanssilattialle päätimme käydä tarkastamassa kanssamatkustajiemme laulutaidot New York Clubin karaokessa.
 Taso oli harvinaisen hyvä, joten vaelsimme muutaman biisin jälkeen tyytyväisinä takaisin Atlantis Palacen keulabaariin. Tilasimme parit juomat ja katselimme pimeälle merelle. (ei siellä oikeen mitään kyllä näkynyt) Aallokko oli jo yltynyt melkoiseksi: Serenade otti komeita loikkia ja laskeutui niistä mukavan tärähdyksen saattelemana, vettä lensi reilusti, välillä ikkunoille saakka. Merkitsevä aallonkorkeus oli noussut jo 5 metrin tienoille.
 Heilahtelusta huolimatta koomikko George Peñan vetämä Comedy Show viihdytti meitä matkustajia. Midnight Show oli tosin turvallisuussyistä peruutettu.
 Puolen yön jälkeen vetäydyimmekin jo hyttiin. Hytin television kautta tarkkailimme hetken ihmisten tanssiliikkeitä melkoisen keinahtelevalla tanssilattialla, mutta pian painuimmekin kaikki horrosmaiseen uneen. Laiva keinui ja tärähteli melkoisesti. Omalla tavallaan melko mukavaa, vaikka unen laadusta voikin sitten olla montaa mieltä.

NÄKYMÄ ULOS 6. KANNEN IKKUNASTA...

Aamulla heräilimme kaikessa rauhassa, ja menimme aamiaiselle Buffettiin. Olimme aikataulusta reilu 2 tuntia myöhässä yöllisen sään vuoksi, joten aamiaista tarjoiltiin pidempään.
 Saavuimme lopulta Tukholman Värtanille 11:45. Naisväki lähti julkisilla kohti keskustaa, mutta kaverini kanssa jäimme ihmettelemään mitä tekisimme. Lopulta valuimme ulos laivasta yhden aikoihin iltapäivällä.

SILJA SERENADE

SILJA SERENADE uudessa laiturissa

Värtanin satamassa tehdään valtavia uudistustöitä. Laivoille on jo rakennettu uudet laituripaikat, sekä maihinnonususillat, jotka ovat olleet käytössä 20.10.2015 lähtien. Toistaiseksi kuitenkin käytössä on sama vanha terminaali. Uusi terminaalirakennuskin on jo valmistumassa, ja se otetaan käyttöön näillä näkymin ensi kesänä.

HAVAINNEKUVA UUDESTA TERMINAALISTA

UUSI TERMINAALI VALMISTUU

Kävelymatka laivan uudesta laituripaikasta vanhaan terminaaliin on yllättävänkin pitkä, (n. 620m) kannattaa varata siihen hyvin aikaa. Meillä ei onneksi ollut kiire mihinkään joten tallustelimme kaikessa rauhassa kohti uloskäyntiä. Maihinnousuputkessa liikennöi myös "sähköjuna",jolla voidaan kuljettaa muutamia matkustajia.

TÄHÄN LAITURIIN SAAVUTTIIN VIELÄ VIIME RISTEILYLLÄ

Tällä kertaa meillä ei ollut mitään suunnitelmia, miten käyttäisimme ajan Tukholmassa. Päätimme aluksi käydä katsastamassa näkymät Scandic hotel Ariadnen kattoterassilta.

VANHAT LAITURIPAIKAT NÄYTTÄVÄT JO MELKO HYLÄTYILTÄ

Suunnitelmillahan on tapana muuttua, ja niin kävi nytkin kun 17. kerrokseen päästyämme huomasimme kattoterassin olevan suljettu. Ikkunoista näkyviä maisemia kuitenkin katselimme ja kuvailimme hetken.

HARRI HYLJETTÄ HYMYILYTTÄÄ

SILJA SERENADE
Lähdimme melko pian takaisin maankamaralle, ja kävelimme parkkipaikan yli vakiokauppaan, eli Värtanin ICA Kvantumiin ilman mitään sen suurempia ideoita.

ICA SENTÄÄN OLI AUKI
Shoppailuintoa ei kamalasti ollut, joten mukaan tarttui listerine-suuvettä, sekä ruotsalaista jouluvirvoitusjuomaa, Julmustia.
Emme sitten enää muutakaan keksineet, joten kävelimme kaikessa rauhassa takaisin kohti terminaalia, jonne ei kovin pitkä matka ollut.

MYRSKYTUHOJA SÖDRA BASSÄNGKAJENILLA

TUKHOLMALAISTA KAIVINKONEEN TUUNAUSTA

SILJA SERENADE JA ROMANTIKA VÄRTANILLA

KALOJA TERMINAALIN AKVAARIOSSA

Olimme takaisin laivassa niin hyvissä ajoin, että ennen klo 15:30 komentosiltakierrosta ehdimme vielä hyvin kiertää kuvaamassa telakoinnilla uudistetut paikat, joissa ei muuten risteilyn aikana tullut käytyä. Joten seuraavaksi kuvia niistä:

DESIGUAL-MYYMÄLÄ JA COFFEE & CO.

DESIGUAL-MYYMÄLÄ

Uusi Desigual-ketjun myymälä sijaitsee 7. kannen promenaden styyrpuurin (eli oikean) puoleisella laidalla, laivan peräosassa, Coffee&co. -kahvilan vieressä. Tällä paikalla oli ennen telakointia leikkihuone Silja-Land, sekä pelihuone. Kahvilasta on myös suora sisäänkäynti kauppaan.

DESIGUALIN SISÄÄNKÄYNTI COFFEE & CO. KAHVILASSA

UUDISTETTU INFO

Laivan Info-tiski sai uuden modernimman ulkonäön ja suuremmat työtilat siellä työskentelevälle henkilökunalle. Paikka on kuitenkin sama kuin ennenkin, eli promenaden etuosassa, paapuurin (vasemmalla) puolella.

UUDISTETTU KOKOUSAULA
Laivan kokoustiloissa, 6. kannen keulassa on myös tehty muutostöitä. Aulatilat on uudistettu kokonaan, kalusteita on vaihdettu ja valoseinillä saadaan luotua tunnelmaa. Aulatiloihin on lisäksi rakennettu pieni after work-tilana toimiva baari, josta saa juomien lisäksi myös pientä purtavaa. Myös uudella matolla ollaan saatu kokoustiloihin uusi, raikkaampi ilme.

UUDISTETTU SILJA LAND

Lasten ja lapsiperheiden iloksi laivalle on rakennettu sisaralus Silja Symphonyn tapaan 5. kannen keulaosaan täysin uusi leikkitila Silja Land. Tästä värikkäästä 290 neliömetrin tilasta löytyy leikkitilaa monen ikäiselle: 0-4 vuotiaat lapset voivat peuhata omassa pallomeressään, ja 5-12 vuotiaille löytyy omansa, on Playstation -luola ja Lego -seinä, Liitutaulu ja jäätelöbaari (joka on muuten suurempi verrattuna sisaralus Symphonyn vastaavaan).

SILJA LAND

SILJA LAND 5-12v pallomeri

SILJA LAND 0-4v pallomeri

SPICE ICE-JÄÄTELÖBAARI

Olimme myös ilmoittautuneet komentosiltakäynnille, joka oli vuorossa seuraavana.

KOMENTOSILLAN OIKEANPUOLEINEN SIIPI

Nälkä alkoi vähitellen kurnia vatsassa, joten seuraavaksi päätimme käydä testaamassa entisen Mundon tilalle tehtyä FAST LANE  ravintolaa.

Valitsin listan kalleimman vaihtoehdon, Angus-juustoburgerin, mutta se ei jäänyt kaduttamaan. Ruoka oli hyvää, tuli nopeasti, ja täytti vatsan paremmin kuin hyvin.

Pian lähdimmekin jo kohti Helsinkiä. Kävin katselemassa lähtöä kannelta, kiertelimme ympäri laivaa, ja pian olikin jo aika täyttää vatsaa entisestään:

GRANDE BUFFET

Olo oli vähintäänkin täysi, hyvällä tavalla, ja loppuilta menikin seuratessa laivan viihdetarjontaa... Alantis Palacessa:

Stand-Up shown aikoihin saavuimme Maarianhaminaan. Lähdettyämme sieltä oli Midnight Shown vuoro, joka pystyttiin tänään pitämään, vaikka laiva vielä heiluikin.

MAARIANHAMINA

Aamu koittikin taas yllättävän pian, söimme aamiaista merinäköalalla...

TUULI OLI VIELÄ NAVAKKAA
...Sitten olikin aika hyvästellä laiva, ja suunnata taksilla koulunpenkille. Oli jälleen mukava risteily takana, ja laiva vaikuttaa nyt paljon yhteinäisemmältä ja raikkaamalta, kun uudistuksia on tehty kokonaisvaltaisemmin. Hohdokkuus ole kadonnut mihinkään vuosien saatossa. Silja Serenade on edelleen Itämeren oma loistoristeiljä.