sunnuntai 3. elokuuta 2014

Ahvenanmaa ja Mariella 2-3.8.2014

Mooi!

Ajattelin et kerron nyt eka vähä meijän mökist ja Ahvenanmaan matkast näin yleisesti. Meijän mökki sijaitsi Eckerössä, se oli 4 hengen mökki. Alma nimeltään, ja suosittelen kyl sitä jos koiran kanssa matkustaa. Ei ole, kun yksi naapuri vieressä, muut on useemman metrin kauempana. Vessa oli naapurimökin kans samas rakennukses eli Tilda mökin kanssa. Siinä oli myös jonkun muun mökin vessa viel.
Täältä voit lukea Alma mökistä ja muista samanlaisista mökeistä lisää.

Meidän mökki Ahvenanmaalla

mökki

mökin vessa. :)

Tie mökille oli opastettu hyvin. :)

Sit itse parin viimeisen päivän postaukseen ja eiliseen päivään, 2.8.2014. :)
Herättiin 8 aikoihin, pötköteltiin. Syötiin aamupalaa ja iskä heitti meijät Käringsunds Viltsafarille Main kanssa.
Viltsafarin kierros kesti noin 40 minuuttia. Opastus oli Ruotsiksi, mut aina välil tajus. :)
Meilt kyseltii jatkuvasti Ruotsiks kaikkee ja opas tuntui todella mukavalta mieheltä. :) Olimme 11.00 lähtevällä kierrokselle, joten meidän lisäksi oli vaan joku Ruotsalain perhe. Hauskaa meillä kaikilla oli ja silloin tällöin pari sanaa vaihdettiin. :)
Suosittelen kyl käymää tol Safaril jos Ahvenanmaalla käy, se oli tosi kiva.

Safarin pihasta oli kauniit maisemat.

Villisikoja

Strutsi

Safarillakin oli tosi kaunista.

Viltsafarin jälkeen suuntasimme Geta vuorelle ja kävelimme lasten peikkopolun läpi. Ens kerral sit se pitempi reitti, missä on kaikkia luolia. Nyt oli niin kuuma ja mul oli huono olo ni ajateltii et kierretää lyhyempi lenkki, ni koiraki on illal laivas rauhallisempi sitte. :)
Peikkopolul oli ihan kiinnostavii juttui, vaik se satuu oliki. Mut yks puu näytti vähä lohikäärmeelle ja sit oli kiva kallio minkä alle pääs istuskelee ja se kuulemma hohtaa pimees, mietittii et ens kerral ois hieno mennä pimeel kattoo sitä. :)

Peikkopolulta oli hyvät maisemat. :)

Lohikäärmeen näköinen puu

Siel oli tällee, et oli aina Suomeks ja Ruotsiks satu ja sit sitä muistuttava luonnon juttu.

Peikopolun jälkeen käytiin samalla alueella olevalla Utsiktstorn, näkötornilla. Muuten kiva mut tornis ei ollu ikkuna auki ja siel oli ihan hirveen kuuma, joten otettii muutama kuva ja lähettii kävelee autolle päin, mut sit viel saatii idea et kierretää lampi, jossa meijän koira sit halus käydä uimassa.

Utsiktstorn

Dödö uimassa. :)

Siitä suunnattiin sitten Ahvenanmaan eteläkärkeen, jonka edestä menee siis Turku-Tukholma laivojen reitti. :)
Alue oli nimeltään Lemland ja paikka jossa kävimme oli Herröskatan, kävimme siellä näköalatornissa nimeltä Fågeltorn. Tornista oli tosi hyvät maisemat, kiipesimme sinne äitin kanssa. Iskä ei uskaltannut ja Mai ei halunnut tulla kipeän jalkansa kanssa. Mä oon sellain apina joka kiipee ihan mihin vaa. :D
Mut ne raput oli kyl aika pelottavat toisaalt ja se torni huoju jonku verran ja ylösmeno oli tosi kapee sinne ylimpää kerroksee.
Se oli siis 2 kerroksinen, mut aika korkee. Iskä kävi siin ekas kerrokses, joka oli myös suht korkealla.

Fågeltornista. :)

Tornilla käynnin jälkeen suuntasimme Maarianhaminan keskustaan ja toiseen kärkeen laivareitin varrelle (ei taida vaa enää laivareitti siit kulkee) etsimään äitin serkun mökkiä, jota ei löydetty, lähellä kumminkin taidettiin käydä. Jos sit ens vuonna kävis siel ja jos näkis mun pikkuserkutki pitkäst aikaa ois kiva.

Pikkunen liikenneruuhka. No ei vaa ihan silta oli auki, josta meni
purjeveneitä muutama. Onneks ei ollu kiire mihkää. :)

Äitin serkun mökkiä etsiessä oli kauniita maisemia, joista voisin tähän laittaa pari kuvaa. :)

Kun ei löydetty mökkiä, lähdettiin etsimään jäätelöä Maarianhaminan keskustasta, joka ei ihan helppoa lauantaina ollutkaan 6-7 aikoihin. Monet paikat oli jo kiinni. Lopulta löydettiin yksi kioski, josta sai jäätelöä. Syötiin jäätelöt ja lähdettiin Lilla Holmeniin kävelylle, auton sai varjoon ja oli jo vähän viileämpää, joten koiran pystyi jättämään autoon. Tietenkin oli ikkunat auki. :)
Lillaholmenis oli kivoja eläimiä ja uimaranta.

Riikinkukko. :)

Lilla Holmenin uimaranta. :)

Lilla Holmenin jälkeen menimme satamaan päin kävelemään, koska oli enään muutama tunti Mariellan saapumiseen. Käveltiin rantaa pitkin aika pitkälle, istuttiin ja ihailtiin maisemia haikein tunnelmin. Mariellan tuloon oli enään noin 2 ja ½  tuntia. Lähdimme kävelemään satamaan päin.

Satamassa kävimme terminaalissa juomassa, kun siel saa vessasta juotavaa on ihan mukitki. Tosi hyvä juttu, sit suunnattiiki autolähtöselvityksee, koska kello oli jo jotain 21.30 ja me ei enää viittitty mihkää lähtee. Siin sit ooteltii Mariellan tuloo, joka tuli siin jossain 23.30. :)

Rosella ja Mariella, joka on saapumassa Maarianhaminaan.

Mariella Maarianhaminassa.

Ajettiin auto laivaan ja mentiin kannelle iskän kanssa katsomaan lähtö. Mai jäi hyttiin hetkeksi lepäämään, ilmeisesti jalkansa takia. Käytiin hytissä hakemassa äiti ja Mai ja sit lähettii syömää kahvilaa leivät. Kahvilassa olikin yksi "tuttu" töissä, joka oli kyl kiva tavata. :)

Rosella

Maarianhaminan jälkeen kävimme nukkumaan, koska päivä oli ollut pitkä. Herättiin 3.8.2014 siinä 06.45 ja mentiin 07.00 jonottamaan aamiaiselle. :)
Aamiaisen jälkeen käytiin näyttämässä muutamalle tutulle meijän koira, joka oltiin jo viime Mariellan matkalla luvattu et näytetää koira ku tullaa. :)
Sit ooteltii saapumiskuulutus ja käytii moikkaa leikinohjaajaa viel. Sit suunnattiiki moikkaa viel yhtä tuttua ja buffassaki käytii nopeesti moikkaamas ja sit äkkiä autokannelle, jossa tietenki olimme hyvissä ajoin, koska Mariella saapui n. 5 minuuttia myöhässä Helsinkiin. Ja olimme autokannelle vähän ennen puolta. Mariella saapui siis 09.40.
Autokannelle mennessä juttelimme muutaman sanan todella mukavan rekkakuljettajan kanssa. :)

Meidän hytti, jo toinen kerta täs hytis :D

Star

Autokannella

Ulos laivasta ja Viking XPRS.

Mariella.

Silja Symphony.

Sit viel tähän sen verran Rosellasta et se on todella pieni laiva, mut silti todella viihtyisä, voisin mennä Rosellaan uudestaankin. Mutta ensi kerralla luultavasti testaamme m/s Eckerön. Tai riippuu tietenki ihan siitä kauanko ollaan Ahvenanmaalla ensi vuonna. :)
Henkilökunta osas sielä suurin osa Suomea. :)

Mut nyt tähän loppuun vielä Kiitos Amorellan, Rosellan ja Mariellan miehistöille mukavista matkoista. Tietysti myös kiitos koko Viking Linelle. :)

~ Riikka

1. Laittakaa joku video teiän matkast et näkee tot ahvenanmaata videol.

1. Vooi, olisit toivonut aikasemmin. Me ollaa jo sielt pois eikä nyt enää videoo saa. Mut jos jaksat oottaa ens vuotee ni sit voin ottaa videoo? :)

2. laittakaa videoo

3. Olis kiva tietää missä paikoissa yleensä laivalla "hengailet" ? :)

1. Noo se vähän vaihtelee, jos on tuttui töis ni käyn leikkihuonees juttelemas heidän kanssaa. Sit kesäl ku on lämmin, ni kannel on kiva istuskella ja tällee. Ei me paljo paikallaa olla. :D
      ~ Riikka

4. kun me olitiin ahvenanmaalla, niin meiänkin mökki oli eckerössä ja me käytiin myös getassa ja siellä safarilla :D

1. Okei, kiva. Meil on ollu mökki vähä joka puolel. Mut toi mis oltii ni oli kyl tosi hyvä, varsinki koiran kans. Yks naapuri vaa siin lähel ja seki mökki suurimmaks osaks tyhjä ni oli tosi rauhallist ja muutenki naapurit oli rauhallisii. :)
      ~ Riikka

5. Sillon ku mä olin Ahvenanmaal, ni toi Viltsafari oli kyl suomeksi :)

1. Aa, oliks silloin opastuski Suomeks? Milloin olit? :)

2. Juu oli se opastuski suomeks. viime kesänä

3. Aa, okei. Oliks sit Suomalaisii enemmän kyydis ? :)